Hakukoneoptimointiopas

Haluatko tietää avainsanat, joita ihmiset käyttävät löytääksesi WordPress-verkkosivustosi?

Avainsanat ovat sanoja, joita käyttäjät kirjoittavat hakukoneisiin etsimänsä sisällön löytämiseksi. Haluatko verkkosivustosi sijoittuvan oikeisiin avainsanoihin, jotka kuvaavat mitä tarjoat.

Tässä oppaassa näytämme, kuinka voit helposti selvittää avainsanat, joita ihmiset käyttävät löytääksesi WordPress-sivustosi.

 

Mitä on avainsanaseuranta ja miksi se on tärkeää?

Avainsanaseuranta on pohjimmiltaan verkkosivustosi sijainnin seuraamista tiettyjen avainsanojen suhteen hakukoneissa, kuten Googlessa, Bingissä jne.

Avainsanaseurannan avulla näet tärkeitä mittareita, kuten mitä avainsanoja ihmiset käyttävät löytääksesi verkkosivustosi.

WordPress-hakukoneoptimoinnin osalta suosittelemme usein käyttäjiä tekemään avainsanatutkimuksia ja lisäämään asianmukaiset metakuvaukset ja avainsanat verkkosivustolleen. Tämä auttaa verkkosivustoa sijoittumaan korkeammalle hakutuloksissa.

Mutta monet aloittelevat verkkosivuston ylläpitäjät eivät tiedä, että hakusijoitukset muuttuvat melko usein. Jos uusi kilpailija tulee markkinoille tai edellinen kilpailija parantaa edelleen hakukoneoptimointiaan, voit menettää aiemmin omistamasi sijoitukset, sekä sen tuoman liikenteen verkkosivustollesi.

Joskus Googlen tekemät algoritmipäivitykset voivat myös johtaa verkkosivustosi hakukonetulosten sijoituksiin parantaen tai huonontaen sitä.

Jäljitä avainsanat, joita ihmiset käyttävät löytäessäsi sivustosi hakukoneista

Google Search Console on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, jonka avulla verkkosivustojen ylläpitäjät voivat seurata ja ylläpitää sivuston esiintymistä Google-hakutuloksissa.

Näytämme sinulle, kuinka hakukonsoli yhdistetään Google Analyticsiin, samoin miten raportit tuodaan suoraan WordPress-hallintapaneeliin.

Lopuksi käsittelemme, miten voit seurata paitsi omia avainsanojasi, myös avainsanoja, joilla kilpailijasi sijoittuvat hakutuloksiin.

Kuulostaako hyvältä? Jos kyllä, niin jatka lukemista.

 

Verkkosivustosi avainsanojen seuraaminen Google Search Consolessa

Jos et ole vielä lisännyt verkkosivustoasi Google Search Consoleen, tee se nyt. Meillä on yksityiskohtainen opas, kuinka lisätä WordPress-verkkosivusto Google Search Consoleen.

Voit yksinkertaisesti mennä Google Search Consoleen ja edetä ohjeidemme mukaisesti.

 

Kun olet lisännyt verkkosivustosi Google Search Consoleen, voit seurata hakusijoituksiasi sen avulla.

Voit tarkastella avainsanojesi sijainteja napsauttamalla Kehitys-raporttia ja sieltä keskimääräistä sijaintia.

Paasaus Google_Search_Console-1024x449 Hakukoneoptimointiopas
Google Search Console

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Search Console lataa nyt raportit sisältäen keskimääräisen sijainnin -sarakkeen.

Seuraavaksi sinun on vieritettävä sivua hieman alaspäin nähdäksesi luettelon avainsanoista, joilla verkkosivustosi löytyy hakukoneista.

 

Paasaus Keskimaarainen_Sijainti-300x150 Hakukoneoptimointiopas
Keskimääräinen sijainti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Näet luettelon avainsanoista, joissa on napsautusten määrä, näyttökerrat ja avainsanan sijainti hakutuloksissa.

Voit lajitella tiedot napsautusten, näyttökertojen ja sijaintisarakkeiden mukaan. Näet parhaimmat avainsanasi lajittelemalla tiedot sijainnin mukaan.

Kun vierität alas, voit nähdä avainsanoja, joissa sivustosi näkyy syvemmällä hakutuloksissa. Voit optimoida sisältösi paremmaksi myös näillä avainsanoilla.

 

Tapa 2. Seuraa avainsanojasi WordPressin sisällä MonsterInsightsin avulla

Tätä menetelmää varten käytämme MonsterInsightsi-lisäosaa hakemaan Google Search Console -tietomme WordPress-hallintapaneeliin.

Tällä menetelmällä on kaksi etua:

-Näet avainsanasi suoraan WordPress-hallintapaneelissa.

-Näet sen yhdessä muiden MonsterInsights-raporttien kanssa, mikä auttaa sinua avainsanasuunnittelussa

MonsterInsights on paras Google Analytics -laajennus WordPressille. Sen avulla voit helposti asentaa Google Analyticsin WordPressiin ja näyttää helppolukuisia raportteja suoraan verkkosivustollasi. Lisätietoja on askel askeleelta -oppaassamme, kuinka asentaa WordPress-laajennus.

Katso vaiheittaiset ohjeet täydellisestä oppaastamme, kuinka Google Analytics asennetaan WordPressiin.

Kun olet asentanut ja asentanut MonsterInsightsin, seuraava vaihe on yhdistää Google Analytics -tilisi Goole Search Console -tiliisi.

Kirjaudu yksinkertaisesti Google Analytics -tiliisi ja napsauta sitten järjestelmänvalvojan painiketta näytön vasemmassa alakulmassa.

( kuva )

Seuraavaksi sinun on napsautettava ominaisuussarakkeen alla olevaa ”Kaikki tuotteet” ja sitten ”Link Search Console” -painiketta.

Tämä vie sinut Search Consolen asetussivulle, jossa sinun on napsautettava Lisää-painiketta. Tämän jälkeen näet luettelon verkkosivustoista, jotka on lisätty Google Search Console -tiliisi.

( kuva )

 

Napsauta OK-painiketta jatkaaksesi, ja Analytics- ja Search Console -tilisi on linkitetty keskenään.

Voit nyt tarkastella avainsanoja, joihin verkkosivustosi kuuluu, WordPress-ohjausnäkymässä.

Siirry vain Insights »Raportit -kohtaan ja siirry sitten Search Console -välilehdelle.

 

( kuva )

 

Näet luettelon avainsanoista, joilla verkkosivustosi näkyy hakutuloksissa. Seuraavaksi näet kunkin avainsanan kohdalla myös seuraavat parametrit:

Napsautukset – kuinka usein sivustoasi napsautetaan, kun se näkyy tälle avainsanalle
Näyttökerrat – kuinka usein se näkyy kyseisen avainsanan hakutuloksissa
Napsautussuhde – tämän avainsanan napsautussuhde
Keskimääräinen sijainti – Sivustosi keskimääräinen sijainti kyseisen avainsanan hakutuloksissa

 

Tapa 3. Avainsanojen sijoitusten seuraaminen Google Analyticsissa

Edellisessä menetelmässä näytimme, kuinka Google Search Console yhdistetään Google Analytics -tiliisi ja tarkastellaan raportteja WordPress-hallintapaneelissa.

Voit kuitenkin tarkastella avainsanaluetteloitasi myös Google Analyticsissa.

Kirjaudu yksinkertaisesti Google Analytics -hallintapaneeliin ja siirry Hankinnat »Search Console» Kyselyt -raporttiin.

 

( kuva )

 

Hakusi avainsanat luetellaan Hakulauseke-sarakkeessa. Jokaisen avainsanan kohdalla näet myös sen napsautussuhteen, näyttökerrat ja keskimääräisen sijainnin.

 

Menetelmä 4. Kilpailijoiden avainsanojen seuraaminen SEMRushin avulla

Haluatko seurata paitsi sinun avainsanoja, niin myös avainsanoja, joilla kilpailijasi sijoittuvat? Tämän menetelmän avulla voit tehdä pesäeroa kilpailijoihisi.

Käytämme SEMRushia tähän menetelmään. Se on yksi markkinoiden parhaimmista SEO-työkaluista, koska se auttaa saamaan enemmän hakuliikennettä verkkosivustollesi.

Käytämme sitä monilla verkkosivustoillamme kilpailutiedon keräämiseen.

Ensin sinun on kirjauduttava SEMRush-tilille.

Kun olet luonut tilin, voit antaa verkkotunnuksesi ylimmässä hakupalkissa SEMRush-hallintapaneelin alla.

Jätä kommentti